onsdag 22 april 2009

Till Karin, Hönan eller ägget?!

Alltså jag tror faktiskt inte att det är så konstigt egentligen.

För miljoner år sedan bangade det, tjoff. Sen blev det liv och
rörelse, amöbor och andra djur. Sen blev det dinousarier. Fåglar
härstammar från dinousarier. På den tiden fanns det inte
pullfor utan dom korkade djuren pickade i sig lite allt möjligt.
Under samma era fanns det vulkaner lite här och var, typ
runt husknuten. Vulkanernas lavasprut brände ner skog och
allt annat som kom i dess väg. Brunnen skog innebar aska.
Och när björkar brinner ner så bildas det karbonat. Pick pick så
hade fåglarna fått i sig bikarbonat. Å det vet ju alla att äggskal bla.
består av just bikarbonat. Tillslut hade fåglarna, som nu utvecklats
till hönor fått i sig så mycket av askan så deras bebisar inte fick
plats i magen så länge som dom skulle behöva. Å nu händer någe
i utvecklingen som inte ens jag har förklaring till. Skal bildas och
kappslar in bebisen, hönan pruttar och bebisen blir klar utanför
kroppen, smart. Så svaret är att hönan kom först... men vänta
nu om allt brann ner innbär inte det att även djuren brann
upp?? Tänkte inte på det... Jag tar en ny funderare.

1 kommentar:

  1. Här har vi ett tydligt exempel på djupgående kunskap i ämnet, jag är imponerad och den lilla petitessen med branden där på slutet är inget att bry sig om tycker jag. Det går helt enkelt inte att tänka på allt och du fick ju med både björkar och bikarbonat så jag är mer än nöjd.
    Det känns tryggt att veta vart man skall vända sig med kniviga frågeställningar/karin

    SvaraRadera