lördag 11 juli 2009

Vackra saker, vackra ord.

För en tid sedan så gick en av mina mostrar bort efter en längre
tids sjukdom. Hon var en person som samlade på sig och hade
väldigt svårt att göra sig av med saker hon inte längre behövde
eller använde. Det blev faktiskt en riktigt trevlig stund av minnen
när vi hjälptes åt att plocka ur hennes lägenhet. Mina kusiner
delade mer än gärna med sig av det som min moster lämnat
efter sig. Min dotter fick t.ex. en jättevacker gammal matservis.

Kan inte förstå att ingen annan var intresserade av det här:


Den här lilla kaffe/teservisen fick min moster och hennes
make i bröllopspresen när dom gifte sig 1958. Absolut inget
märkvärdigt fabrikat, men såååå vacker. Ska absolut använda
den, får helt enkelt lov att bli te (fast det tycker jag inte om men
det SKA vara te i dessa koppar) och scones med goda vänner
nån dag.


En vacker burk i "mina" färger.





Vi fann detta, i originalförpackning, antagligen något hon fått i
present nån gång. Rayonsilkeduk, men som ska klippas i lika
stora delar fållas och vips så skulle det bli servetter.



Börja ana att jag är lik min moster, har ingen aning om vad jag
ska ha det till , men det är ju så vackert.

Å det här då, två likadana dukar i dom härligaste mönster och
färger. Dom ska jag i alla fall använda.



Eftersom moster var en sådan samlare så blev det så att när
min mormor dog så tog hon om hand om väldigt mycket efter
att min mormor gått bort. Saker som jag som barn kommer
ihåg fanns i min mormors ägo och som betyder väldigt mycket
för mig.
Mormors amerikaspegel, vet inte varför hon kallade den så. Den
låg alltid framme på byrån i hallen.



Å det här är så underbart. Ett brev från min morfar till hans
kära hustru när han låg inne på repmånad 1957.

Jag läser:
Hej min lilla gumma!
Tack skall du ha för breven. Det är så roligt att få hälsningar
från mina älsklingar där hemma. Men ja förstår inte vad det
tagit åt lilla Maud (min mamma) hon som varit så kry...
... i slutet så står det att läsa
Ja slutar med tusen ömma kyssar å kramar till min älskade
lilla gumma. Från din egen gubbe, må så gott.

Hälsa ungarna.

Det här, det är kärlek det...

1 kommentar:

  1. Många vackra saker att använda...ser fram emot en kopp te...men du vet väl..att för varje ny sak du tar in ska du ta ut två gamla... :-)

    Det är så man undviker att bli en "hamster"!

    SvaraRadera